Una vida basada en matemàtiques

Pels Pitagòrics, la realitat estava formada per estructures matemàtiques (geometria, proporcions...), donant importància així a la forma i no a la matèria. Els integrants d'aquest grup seguien el pensament de Pitàgores, un dels primers filòsofs grecs que va instal·lar-se a Sicília, Itàlia. Allà, va muntar una secta religiosa formada per gent benestant, és a dir, gent adinerada que no els calia treballar i podia dedicar el seu temps a altres assumptes. Les persones que s'unien havien d'entregar les seves propietats a la comunitat, ja que un dels principis bàsics era purificar l'ànima i deixar a un costat la vida material.De fet, els Pitagòrics van estar influenciats per la cultura oriental, concretament per l'hinduisme, quant a la teoria sobre l'ànima immortal que no mor al mateix temps que el cos, sinó que emigra i s'introdueix en un altre, fet es coneix com a la reencarnació. La cultura hindú considera que l'ànima es troba en un cicle sense final anomenat la Roda de Samsara, en el qual va canviant de cos gràcies a la reencarnació però sense un propòsit. Les accions bones i dolentes són les que indiquen l'aprenentatge de l'ànima durant la vida mortal i d'aquest dependrà el cos en què es reencarnarà en la pròxima. Per això, es va difondre la idea d'alliberar-se dels pecats per assegurar, amb la mort, la reencarnació en un cos sagrat, com un cura. Contràriament, una vida interessada en els béns comportaria la reencarnació en un animal, un ésser profà i inferior. Alhora, només qui era capaç de purificar la seva ànima totalment, no es reencarnaria en un altre cos, sinó que es quedaria en un estat de felicitat etern.

Aquesta alliberació només s'aconseguia rebutjant la vida material i dedicant-se a activitats més abstractes o racionals que no requerissin la intervenció de nombrosos béns materials. Per exemple, els Pitagòrics van refusar les arts plàstiques i, en canvi, van optar per la música, la qual els canviava l'estat anímic i feia "gaudir" l'ànima. 


A partir d'aquí, els filòsofs van començar a estudiar l'estructura i base de la música, com ara l'escala musical, i van descobrir que estava relacionada amb les matemàtiques, per exemple, van trobar unes determinades proporcions entre les notes musicals. Per tant, ells creien que per a entendre la realitat, calia comprendre les matemàtiques.

 

Com que consideraven la vida abstracta la correcta, i la música era una de les activitats que contribuïa a la purificació de l'ànima, els Pitagòrics van determinar que el principi de la natura eren els nombres i, per tant, racionalitzaven la realitat, la vida són matemàtiques.


Comentarios

Entradas populares