el logos davant els mites

 


L’admiració, la sorpresa, es produeix davant d’un món enigmàtic, que planteja tota mena d’interrogants. N’hi ha un que preocupa especialment els primers filòsofs: el fet que, tot i els canvis que es produeixen a l’univers, el nostre món és un cosmos, un tot harmònic, i no un caos, un desordre; i que tot i com de diferents són entre si els éssers que el formen, hi ha una realitat única i invariable, una natura physis que intenten descobrir i explicar. Cal trobar una resposta a aquest gran interrogant. L’activitat mítica ja s’hi va dedicar, però la filosofia ho fa d’una altra manera: explica també l’origen i la regularitat del cosmos, però recorre al logos, a un tipus d’explicacions racionals que se sostenen en argumentacions” 

Adela Cortina Orts: Filosofia i ciutadania (Barcelona, Santillana,2008, p. 23).


L'Adela Cortina, filòsofa valenciana i catedràtica en ètica per la Universitat de València és l'autora de l'article "Filosofia i ciutadania" publicat l'any 2008, en el que defensa la importància de la filosofia en la formació de la ciutadania, i remarca la necesitat del logos, per explicar la nostra societat.

Al referent article de l'Adela Cortina jo li anomenaría "el logos davant els mites", ja que a l'article parla de com els antics filòsofs feien servir el pensament racional i lògic per resoldre les incògnites que tenien i no podien ser resoltes mitjançant la tecnològia de la època.

La principal diferencia que tenen la filosofia i el mite és:
El mite intentar explicar el relat mitjançant un misteri a la realitat que està associat a les creences que dictamina la religió. La filosofia, en canvi, explica els misteris amb fets com la raó i la lògica. El mite té relació amb la religió i la filosofia amb la ciència. El mite està basat en narracions, contes històrics que van passant de generació en generació, en comparació a la filosofia, que està basada en fets reals i comprovables. El mite existeix per "inspiració divina", per art de màgia i la filosofia només a la realitat. El mite es basa en el extraordinari, sobrenatural i indescriptible al contrari de la filosofia, que és contundent i racional, el mite desenvolupa un temps on el món no té la seva forma actual i narra successos pels homes, els quals han de seguir el model que la història diu. Per altra banda, la filosofia no busca narrar successos, els explica la ciència, els quals no han de ser models pels homes.

La substitució del mite per un pensament racional es produeix quan la societat s'adona de que l'història que li están explicant per satisfaer el desconeixement no concorda amb la realitat, és a dir, si ara algú ens expliques un mite que diu que quan plou és perquè Déu vol, ningú el creuría perquè tenim una explicació científica.

Per mi el que em genera molta admiració per fer-me preguntes filosòfiques és la realitat, com per exemple aquesta pregunta "I si resulta que tot és fals?", ja que a la història s'ha demostrat molts cops que les creences que tenien eren falses com que la terra era plana, que tot girava al voltant de la terra..., Llavors jo em plantejo sovint si dintre de molts anys o no tants, el que ens han estat inculcant de petits podria ser tot fals i llavors seria com que hauríem viscut en una societat de mentida amb creences falses.

També un altra cosa que em plantejo bastant sovint és: "Es pot ser el mateix sense deixar de canviar?", perquè alhora que anem vivint adquirim nous punts de vista, experiències, les nostres relacions socials canvien i jo per exemple quan veig una foto meva de fa temps penso: "Sóc jo, però no sóc la mateixa persona perquè la meva forma de ser, de pensar, la situació en la qual estava..., m'ha fet actuar diferent i jo no m'identifico com la mateixa persona i, crec que segons això es podria dir que tothom dins de la seva vida viu diferents vides, ja que quan comences una altra etapa, passes a ser una altra persona, però sense deixar de ser la mateixa. Ja que si afirmes que ets el mateix vol dir que no has canviat i segueixes sent la mateixa persona que eres fa temps, és a dir que no has evolucionat com persona i no has passat al següent nivell.




Comentarios

Entradas populares